Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 [3]
21
När jag ska lägga schema så kan jag inte flytta på lektionerna? Vad är felet?
Detta problem kan uppstå om du kör Explorer 9 (finns med nya datorer som har Win7 som operativsystem).
Det du behöver göra i Explorer 9 är att klicka på kompatibilitetsknappen som finns till höger om adressfältet (URL).

kompatibilitetsknappen
Eller så kan du använda en annan webbläsare. Tex Firefox eller Chrome.

/Sysadmin
22
Frågor och svar Snabbschema 2.0 / Var kan jag ladda ner snabbschema?
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 22 oktober 2014, kl.15:41:32  »
Var kan jag ladda ner snabbschema?

Du kan inte ladda ner Snabbschema. Programmet finns och körs via Internet och din webbläsare.
23
När jag loggar in får jag ett meddelande som säger  'Ajax Time Out' och jag kommer inte åt mitt schema!

Be din administratör att skriva ut ditt schema som pdf-fil om du själv inte har gjort det redan. Sedan måste administratören rensa ditt schema. Det gör han med en enkel knappklick i administrationskontot. Nu kan du logga in och lägga in ditt schema på nytt.
Detta kan hända när man som lärare börjat skriva in sitt namn på schemat och sedan glömt att klicka på sparaknappen.
Det är den enda gång man behöver spara något i Snabbschema. Allt annat sparas per automatik.
24
Frågor och svar Snabbschema 2.0 / Varför loggas jag ut efter ett tag?
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 22 oktober 2014, kl.15:38:17  »
Varför loggas jag ut efter ett tag?

Att du loggas ut kan bero på flera saker!
Först och främst så loggas alla ut efter ca 30 minuter om man inte är aktiv.
Det kan hända att du glömmer att logga ut. Det i sin tur innebär att vem som helst får tillgång till ditt konto och kan ändra ditt schema, i värsta fall byta lösenordet så att du inte längre kan logga in.

En annan förklaring kan vara att din uppkoppling (bredband) 'kopplas bort' eller strular, vilket i sin tur gör att servern tappar kontakten med din webbläsare och där av sker en utloggning.
25
Hur kan jag få färgutskrift? När jag skriver ut blir det bara i svartvit!

Gör följande om du har Internet Explorer 9 och Win7:

-> Klicka på Tools (Verktyg) i menyfältet längst ut i höger
-> Välj Print (Skriv ut)
-> Page Set up (Utskriftsinställningar)
-> Bocka i rutan för Print Background colors and landscape (Skriv ut bakgrundsfärger och bilder)
-> Klicka på knappen OK


Nu är det klart och du får nu färgutskrifter!

Gör följande om du har Internet Explorer 7 och 8:

-> Klicka på 'Verktyg' i menyfältet
-> Klicka nu på Internetalternativ
-> Klicka på fliken Avancerat
-> Rulla ner till raden Utskrift. Bocka i rutan med raden 'Skriv ut bakgrundsfärger och bilder'
-> Klicka på knappen OK

Nu är det klart och du får nu färgutskrifter!

Gör följande om du har Firefox:

> Klicka på 'Arkiv' i menyfältet
> Klicka nu på ’Utskriftsformat’
> Under fliken Format & Alternativ och rutan Alternativ bockar du för ’Skriv ut bakgrund (färger & bilder)’
26
Varför kan jag inte skapa användare med ett visst användarnamn?
Jag har angett 4 och 30 tecken och användarnamnet innehåller giltiga tecken (a-z, 0-9)?


Den enda anledningen är att användarnamnet redan finns i systemet!
27
Frågor och svar Snabbschema 2.0 / Jag kan inte hitta svar på min fråga här. Vad gör jag nu?
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 22 oktober 2014, kl.15:14:41  »
Jag kan inte hitta svar på min fråga här. Vad gör jag nu?

Gå in på vårt forum och titta om du kan hitta svar på din fråga där!
Hittar du inget där kan du skriva ett mejl till  kontakt[snabela]snabbschema.nu.

/Sysadmin
28
Driftinformation & Nyheter / [2014-10-06] Flytt till ny server
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 22 oktober 2014, kl.14:53:00  »
[2014-10-06]
Vi har under helgen flyttat Snabbschema till en ny server. Allting fungerar nu som det ska!

Observera att schemat är nu återställd till 2014-09-26 innan strulet började med vissa scheman.

Med vänlig hälsning

/Sysadmin
29
Driftinformation & Nyheter / [2014-09-29] Driftproblem Snabbschema.se
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 22 oktober 2014, kl.14:50:42  »
[2014-09-29]
Måndag eftermiddag uppdaterade leverantören av webbhotellkontot för Snabbschema ett flertal ramverk på servern som snabbschema driftats på.
De nya konfigurationerna ledde till ett flertal problem för vissa schemakonton. Vi arbetar på att lösa detta.
Sidor: 1 2 [3]