Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3
1
Driftinformation & Nyheter / Påkoppling av DNSsec och missen av oss
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 18 december 2022, kl.09:07:02  »
I fredags kunde man inte komma åt snabbschema för att vi kopplade på något som kallas för DNSSec.
DNSSEC är en funktion som gör internet säkrare genom att försvåra manipulation av den information som trafikerar domännamnssystemet. Med DNSSEC signeras DNS-poster med kryptografiska nycklar och på så sätt säkerställs att svaren verkligen kommer från rätt källa och inte har ändrats under överföringen.
Det som vi missade (och inte fick information om från vår registrator) var att vi även skulle konfigurera subdomäner under samma domännamn. Därför kunde man inte komma åt inloggningssidan.
Vi ber om ursäkt för det besvär detta skapade för er!

Med vänlig hälsning
Systemadmin
2
Tips och råd / Inför terminsstart! Tips till administratören.
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 01 augusti 2022, kl.14:45:20  »
Inför terminsstarten!

1. Börja med att rensa alla lärarscheman för att minska risken för felberäkningar.

2. Ändra start och slutdatum för schemat för grupperna i menyn för  Grupper -> Ändra grupp! Skapa alltid schemat med ett helt klockslag. T ex. 7.00 eller 8.00. Helst inte 7.30 eller 8.30. Det förvirrar användarna när de ska lägga sitt schema!

3. Gör alltid en utskrift (i PDF-format) när lärarna lagt sina scheman! Du kan göra det för hela gruppen med en knapptryckning i administrationspanelen!
3
Tips och råd / Efter schemaläggningen - använd funktionen Arbetstidslista!
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 01 augusti 2022, kl.14:37:22  »
Arbetstidslistan ger dig som har ansvar över lärarnas schemaplanering snabbt en överblick över gruppens tider över diverse aktiviteter!

4
Summan i schemat stämmer inte! Vad ska jag göra?

Ibland sparas data som ej är synlig på schemat.  Som enhetsadmin kan du alltid rensa scheman.
-> Spara ner schemat för användaren i pdf-format eller ta en skärmdump.
-> Sedan rensar du schemat för användaren i grupplistan  (knappen soptunna).
-> Prova sedan att lägga schemat igen. Nu ska allt beräknas rätt!
5
Frågor och svar Snabbschema 3.0 / Varför försvinner lektionen jag placerar på schemat?
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 13 oktober 2021, kl.23:24:55  »
Varför försvinner lektionen jag placerar på schemat?
Det kan bero på flera saker.
-> Försök att lägga aktiviteten närmare vänstra linjen för dagen den ska läggas på.
-> Webbläsaren har gammal data och behöver rensas (rensa cashen)
-> Ibland kan schemat blivit korrupt och då är det bästa att spara den som pdf-fill eller göra en skärmdump och be administratören rensa schemat innan man lägger om det.

6
Måste jag klicka på 'Spara' varje gång jag lägger en aktivitet på schemat?

Nej, det behöver du inte. Dock är säkerheten byggd så att applikationen loggar ut efter en viss tid.
Vi rekommenderar att man lägger kanske 15-20 pass på schemat och sedan klickar på 'Spara'.
7
Driftinformation & Nyheter / Problem med att spara ändringar med mera
« Senaste inlägg av Administrator skrivet 13 september 2020, kl.12:33:22  »
Det har varit en del irritationsmoment för ett antal användare när man försökt ändra och spara schemat.
Man har t ex behövt göra samma sak flera gånger innan man kunnat spara schemat.
Det problemet är åtgärdat nu. Det man ändrar sparas så fort man klickar på sparaknappen.

Vi trodde först att problemet berodde på internetuppkopplingen men programmerarna kunde hitta orsaken igår.
Vi ber om ursäkt för besvären ni har fått uppleva och är mycket tacksamma för att nu uppmärksammade oss på problemet!
8
När jag försöker skapa en grupp så går det inte! Vad ska jag göra?

Du måste ta med alla variabler när du skapar gruppen. T ex så måste ha med aktiviteten som enhetsadmin förfogar över.
Det kommer alltid ett meddelande i rött när du inte lyckats skapa en grupp. Du kan läsa av vad som saknas!
9
Jag är enhetsadmin och när jag lägger en aktivitet för gruppen så sparas den inte. Vad är det för fel?

Som enhetsadministratör ska du alltid lägga gruppschemat innan pedagogerna lägger sitt schema. Om någon redan lagt en aktivitet på den tiden i sitt schema måste du först ta bort eller flytta på den. När du gjort det kommer du kunna lägga en gruppaktivitet!
10
Jag har loggat in men jag kan inte se mitt schema! Vad har hänt?

Med största sannolikhet har din enhetsadministratör rensat ditt schema inför det nya läsåret!


OBS! Inför höstterminsstart 2020 har vi utvecklarna av snabbschema rensat alla scheman. Detta var vi tvungna till eftersom storleken på schemat har ändrats för att underlätta schemaläggning samt utskrift av schemat för alla användare.
Sidor: [1] 2 3